©  Foto:

Vandreruten Tunø Rundt

Prøv denne ualmindeligt smukke vandretur på den bilfri ø, Tunø. Hele vejen rundt om øen går du langs kysten, en stor del af vejen på toppen af øens høje skrænter, hvorfra udsigten er imponerende. Turen er 8 kilometer lang og perfekt til en dagstur, hvor man kombinerer med øens øvrige oplevelser.

Dejlig vandrerute i Det Østjyske Øhav

Hyggelige, charmerende Tunø oser af autentisk østemning, og er et besøg værd for alle. Øen kan sagtens besøges på en dagstur, da sejladsen fra Hou kun tager en time. Tunø er ikke stor, og en vandretur rundt om øen kan klares på et par timer, men det er et par timer, som er godt givet ud. Langs kysten er der etableret en skiltet vandrerute på 8 kilometer.

Rundt om øen

Turen starter fra øens havn. Når du ankommer med færgen, følger du vejen til du når op for enden af havnen, hvor du møder øens hovedvej. Her kan du vælge at følge skiltene til højre eller venstre. Vi anbefaler, at du starter med at gå til venstre og følger sydkysten. Start eventuelt med at gå forbi Tunø Købmandsgård, hvor der er mulighed for at proviantere.

Langs sydkysten går du på en græssti, og du vil opdage, at du bevæger dig højere og højere op i terrænet. Fra toppen af Sønderklint, 20 meter over stranden, er udsigten ganske imponerende. Når du nærmer dig øens vestlige spids, Stenkalven, kommer du ned på stranden. Efter at have rundet spidsen, går du igen på græsstier langs en skrænt – denne gang Nørreklint, som er hjemsted for Danmarks største bestand af den sjældne alkefugl, tejsten. Langs nordkysten kommer du ned i terræn, og følger en sti langs den fredelige strand, Nørrestrand, hvor det er muligt at tage en dukkert. Ruten fører ikke helt ud til øens østlige spids, men drejer ind i land, og gennem Tunø Teltplads, tilbage til havnen. Det kan dog anbefales at bevæge sig ud på spidsen, hvor der er en rigtig fin udsigt til Samsø.

Udforsk Tunø

Ruten rundt om Tunø tager et par timer til fods. Er der flere kilometer i benene? Du kan få et helt andet indtryk af øen ved at følge vejene inde i land. Da Tunø er bilfri, er der ingen trafik, og det er en tryg og fredelig oplevelse at følge grusvejene mod vest. Interessante punkter er udsigtstårnet på Øvrevej, flyvepladsen på den vestlige del af øen og den skovklædte mose, der kan opleves fra vejene Grøvten og Lyngballen.

Under alle omstændigheder bør du slentre en tur gennem Tunø By og opleve østemningen. Sørg for at nyde et måltid mad i solen hos et af øens spisesteder og en is for at fuldende en perfekt dag på Tunø.

Du kan få mere inspiration til oplevelser på Tunø på denne side.

Skattejagten Tunø Rundt

Vi anbefaler at tage børnene med til Tunø til en vandretur. Langs ruten er der lavet en gratis skattejagt, hvor man skal besvare spørgsmål på sin tur rundt om øen. Efter turen kan man få udleveret en Tunø-medalje, når man afleverer skattekortet hos købmandsgården.

Skattekortet kan du printe hjemmefra, tage på færgen eller hos købmanden. Du kan læse mere om skattejagten på denne side.

Flere vandreture i Det Østjyske Øhav

På denne side kan du finde inspiration til vandreture på områdets øvrige øer.

Denne side giver mange gode tips til vandreruter langs kysten på fastlandet i Kystlandet.