Den britiske journalist og forfatter, Dixe Wills, har været på besøg i Destination Kystlandet sammen med sin partner, Suzy Dixon. Sammen påbegyndte de deres rejse tidligt om morgenen med et tog fra de britiske øer - med kurs mod at cykle rundt om en fjord i Danmark. I artiklen beskriver Dixe cykelruten Horsens Fjord Rundt som "a gentle procession" af flade, rolige veje, velplejede landsbyer, søde øer og et rigt naturliv med glenter, edderfugle og skarver, flittigt flyvende omkring i fjordlandskabet. Bemærkelsesværdigt er det, at Dixe betragter fraværet af havørne som besøgets eneste skuffelse. En skuffelse, der i øvrigt synes at stå i skyggen af den store begejstring over Kattegat-øen Endelaves titusindvis af omkringhoppende kaniner.
I artiklen fremhæves også Jørgensens Hotel, Nior Horsens, Reballegaard B&B, Brandbygegaard, Kroen Endelave, Vandreruten Kaninoen, Tanggårdens Tang Safari og Fængslet.
Med reference til netop Fængslets udbryderkonge, Carl August Lorentzen, der hang mantraet, "Hvor der er en vilje, er der også en vej" ved indgangen af sin flugttunnel, sætter Dixe en fin sløjfe på besøget med følgende bemærkning: - Siden Fængslet lukkede i 2006, har Horsens vist, at der var sandhed i Lorentzens note: den har kastet sit grumme ry af sig og forvandlet sig til Danmarks førende lokation for livemusik, der har tiltrukket verdensstjerner som Harry Styles. At området nu også tiltrækker cykelturister, er rent og skært et 'sign of the times'. Destination Kystlandet oplever stigende interesse fra Storbritannien
Det er ikke først gang, at et prominent britisk medie nævner Horsens Fjord og Det Østjyske Øhav - i løbet af de seneste år har både National Geographic Traveler UK, The Independent og The Evening Standard besøgt og skrevet om området. Det britiske nyhedsmedie "i" har endda i 2023 udnævnt "Fjordminoen" som én af Europas bedste rekreative kystruter.
At The Guardians millioner af læsere nu præsenteres for området glæder Destination Kystlandets direktør, Helle Berthold Rosenberg:
- Vi ved godt, at der er mange de senere år, der har trukket på smilebåndet over vores 'minoer', men 'Fjordmino' er let at afkode på andre sprog, især engelsk, og den stigende interesse fra internationale medier som The Guardian, bekræfter os i, at vores branding af destinationen har været succesfuld. Men branding én ting - journalistens positive oplevelser ude på ruten skyldes helt og holdent det lokale turismeerhvervs ildsjæle, som leverer nogle fantastiske, autentiske oplevelser, hvilket de kan være meget stolte af.
Pressebesøget af The Guardian er et samarbejde med VisitDenmark. Data herfra viser, at antallet af britiske turister i Denmark har været støt stigende efter Corona, og at det især er kystferie for par uden børn, der er på briternes ønskeliste. |