spejdermærke-emblem-kaninoen-endelave

Kaninoen på Endelave får sit eget spejdermærke

1.9.2023
Forfatter: Line Vinum
Foto: Maj-Britt Thorhauge

Tag børnene med på øen Endelave i efteråret og få et evigt minde med hjem efter at have vandret på ”Kaninoen” sammen med de vilde kaniner. Destination Kystlandet lancerer et nyt spejdermærke inspireret af øens bløde beboere.

Siden 2019 har Endelave haft sin egen maskot i form af en plysset kaninbamse, som børn og barnlige sjæle har kunnet tage med sig hjem som en souvenir. Men for alle dem, der måske er vokset fra de søde tøjdyr, er der nu en ny mulighed for at få lidt ekstra med hjem fra turen på ”kaninøen” i Kattegat.

Idéindehaveren er Maj-Britt Thorhauge fra Randers, der tidligere på året rettede henvendelse til Destination Kystlandet. Maj-Britts fire børn er aktive i spejderbevægelsen, hvor det er normal praksis, at man får et mærke eller et emblem, når man har gennemført en aktivitet eller lært nye færdigheder. Maj-Britt og hendes familie havde besluttet sig for at tage på sommerferie til Endelave, hvor de ville gå den 21 kilometer lange vandrerute ”Kaninoen”.

”Mine børn efterspurgte muligheden for at få et mærke til deres uniform efter endt vandring. Efter lidt research kunne jeg konstatere, at dette ikke fandtes – endnu. Jeg er sikker på, at andre end mine børn ville elske sådan et mærke til at sætte på tøjet eller på rygsækken. Min interesse var ikke at lave et produkt for at tjene på det. Ideen var blot, at det kan udbydes til spejdere og private som et bevis for at have gået Endelave rundt,” forklarer Maj-Britt Thorhauge.  

Kanino-mærket er baseret på Maj-Britt Thorhauges design og produceret af Destination Kystlandet. Mærket er i salg på Endelavefærgen og i turistinformationen på FÆNGSLET og koster 30 kroner.

”Øen Endelave byder på fantastisk natur, vilde kaniner, lægeurter og ikke mindst den populære vandrerute, Kaninoen. Vi vil gerne være med til at sende et signal om, at naturoplevelserne på Endelave er for hele familien og ikke kun den erfarne vandrer. Derfor synes vi, at Maj-Britts idé var helt fantastisk og sprang straks med på den, og jeg er sikker på, at mærket kommer til at motivere flere børn og unge til at komme ud i naturen – det er ren win-win,” siger Helle Berthold Rosenberg, direktør ved Destination Kystlandet.

Læs mere om Kaninoen på Endelave og find inspiration til flere oplevelser i Kystlandets store guide til kaninøen i Kattegat

Kontakt