Screenbillede af Den Digitale Værktøjskasse

Ny digital værktøjskasse skal hjælpe turismebranchen

1.2.2021
Forfatter: Line Vinum
Foto: Destination Kystlandet

Forretningspotentialet i de digitale muligheder er enormt for turismesektoren. Derfor udgiver tre destinationer sammen med Dansk Kyst- og Naturturisme en digital værktøjskasse, der skal skærpe branchens appetit på de digitale muligheder.

Afsendt af: Destination Himmerland, Destination Limfjorden og Destination Kystlandet.

Danmark er blandt de meste digitaliserede lande i verden. Og med en digital værktøjskasse i hånden bliver det nemmere for de danske turismeaktører at udnytte de forskellige digitale platforme til at optimere forretningen, gøre hverdagen lettere og mere tidseffektiv og ikke mindst øge indtjeningen.

Det fortæller Jimmi Stæhr-Petersen, der er Turistdirektør ved Destination Himmerland: ”Den danske turismesektor er langt fra den mest digitaliserede branche. Det betyder, at potentialet er stort for at bruge de digitale platforme til at sælge mere, kommunikere bedre og i det hele taget gøre sig mere lækker og relevant for både gæster og samarbejdspartnere. Med en digital værktøjskasse håber vi at kunne give branchen appetit på de digitale muligheder og inspirerer til at opprioritere det digitale fremover.”

Det digitale er en rigtig god investering

Den digitale værktøjskasse er udviklet i samarbejde med en række danske destinationsselskaber og med input fra virksomheder på tværs af turismebranchen. Det sikrer, at værktøjskassens indhold og anbefalinger er relevante og afstemt efter behovet i branchen.

”Digitalisering anno 2021 handler heldigvis ikke om at være til stede alle vegne, men om at bruge sin tid på de rigtige kanaler, dér hvor det gavner forretningen. I værktøjskassen giver vi en introduktion til de forskellige digitale muligheder, og giver vores bud på en række oplagte indsatsområder. Samtidig anbefaler vi dog, at man selv overvejer, hvilke kanaler man får mest ud af at prioritere,” fortæller projektpartner Helle Berhold Rosenborg, Direktør i ved Destination Kystlandet.

”Hvis man bare gør lidt af det hele, risikerer man nemlig at spilde sin tid. Så er det langt bedre fx at dedikere sig til enkelte sociale medier, som man så til gengæld husker at vedligeholde. Som med alle andre forretningsmæssige indsatser, tager det tid at skabe sig en digital tilstedeværelse, men det er til gengæld en rigtigt god investering, som vil styrke ens virksomhed på både kort og langt sigt.”
 

Skræddersyet til turismebranchen

Uhrehøje Outdoor Træning & Events er en af de turistvirksomheder, som allerede bruger de digitale muligheder aktivt i forretningen. Alligevel glæder Bjørn Jakobsen sig til at kigge nærmere på den digitale værktøjskasse:

”Når det kommer til det digitale, er mulighederne uendelige, og i det daglige er vi løbende udfordret af, hvordan vi skal prioritere vores tid. Derfor ser vi meget frem til en digital værktøjskasse, der kan inspirere os og gøre os klogere på, hvor det giver mest mening at lægge vores indsatser. Samtidig har det stor betydning, at værktøjskassen er skræddersyet til os som turismeaktør. Det gør det nemmere at se værdien af anbefalingerne, når vi ved, at de er lavet med udgangspunkt i vores egen branche.”


Annette Mindedahl fra Tørring Kanoudlejning er begejstret ved udsigten:

”Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt hele tiden at holde sig orienteret i forhold til den digitale udvikling. Gæsterne bliver jo mere og mere digitale – og derfor skal vi sørge for at gøre det samme. Ved Limfjorden er udsigten til digitale opkvalificeringer noget at være spændt over: ”Der er mange muligheder indenfor det digitale, både i forhold til markedsføring og bookingsystemer. I det daglige er der ikke tid til at bruge flere timer på at undersøge mulighederne. Vi håber den digitale værktøjskasse kan hjælpe os til at styrke egne indsatser, da det netop er lavet med udgangspunkt i vores behov,” fortæller Claus Hansen fra Limfjords Camping og Vandland.


Pandemien har understreget potentialet i det digitale

Hos de tre destinationer forventer man, at den digitale værktøjskasse vil kunne gøre en forskel bredt i branchen i årene, der kommer. Ikke mindst i forlængelse af en 2020-sæson, der både skabte store udfordringer og muligheder for turismeaktørerne.

”Selvom den digitale værktøjskasse er udviklet helt uafhængigt af corona-pandemien, har pandemien samtidig medvirket til at understrege potentialet i digitaliseringen. Med værktøjskassen i hånden kan de virksomheder, der har været pressede i det forgangne år, fx få en række konkrete bud på, hvordan de kan vækste i fremtiden, mens de der oplevede stor vækst i 2020 kan blive klogere på, hvordan det digitale kan understøtte deres udvikling og gøre deres dagligdag mere effektiv,” siger Kristina Lehmann Schjøtt, destinationsdirektør ved Destination Limfjorden og fortsætter:

”Ifølge flere undersøgelser planlægger langt over halvdelen af danskerne at holde ferie i Danmark til sommer. Set i det lys har det aldrig været vigtigere for turismeaktørerne at gøre opmærksomme på sig selv, og med udgivelse af den digitale værktøjskasse mener vi, at vi har givet branchen de bedste forudsætninger for, at høster frugterne af danskernes øgede interesse for at holde ferie i Danmark.”

Fakta om den digitale værktøjskasse

Den Digitale Værktøjskasse 2.0 er blevet til i et samarbejde mellem Dansk Kyst- og NaturturismeDestination Himmerland, Destination Limfjorden, Destination Kystlandet, ORANGE elevator og Innovation Lab

Den Digitale Værktøjskasse 2.0 lanceres med webinarer for de tre destinationer henover den 9., 10. og 11. februar. Herefter vil den være en del af de værktøjer, der arbejdes videre med for at hjælpe digitaliseringen af turismeerhvervet på vej.

Den digitale værktøjskasse er en opdateret og udvidet version af en trykt udgave fra 2009.

I dag findes den digitale værktøjskasse også i en digital udgave, der opdateres løbende.

Den digitale version kan findes her: www.kystognaturturisme.dk/vaerktoejskasse

Projektet er støttet med midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelsens Kickstart-projektet Back To Business - Back on Track.

For mere information

Helle Berthold Rosenberg, Direktør for Turistsamarbejdet Kystlandet
Direktør for Destination Kystlandet

Direktør

helle@kystlandet.com