kvinde står i skov med rollator

Turisme for alle er god forretning: Ny rapport afslører stort potentiale i overset målgruppe

27.8.2025
Forfatter: Kirstine Hougaard
Foto: Arkiv foto

En ny rapport fra konsulenthuset Wilke, kaster lys over en ofte overset målgruppe, som bl.a. foretrækker at rejse uden for højsæsonen. Ifølge rapporten går turismeerhvervet årligt glip af milliarder i omsætning.  

 
 

Når højsæsonen går på hæld, begynder skuldersæsonen - og her gemmer sig et overset potentiale for dansk turisme. En ny rapport fra projektet Turisme for alle giver indsigt i en stor og mangfoldig målgruppe, der består af op mod 41 % af den danske befolkning. Målgruppen fravælger ofte ferier og oplevelser i Danmark, fordi adgang, tryghed og tydelig information om tilgængelighed mangler.

Hvis flere danske turistvirksomheder bliver bedre til at byde målgruppen velkommen, vurderes det at kunne øge deres ferieforbrug med 15-20 %. Det svarer til en samlet meromsætning på 5-10 % for dansk turisme.

"Det er en stor målgruppe, som i dag bliver lidt overset - og det er ikke af ond vilje. Vi har bare ikke haft det rette fokus bredt i branchen eller haft den nødvendige viden," siger Liselotte Nis-Hanssen, direktør i Destination Kystlandet, der står i spidsen for Turisme for alle.

Projektet skal nu hjælpe turismevirksomheder i projektets tre deltagende destinationer - Destination Kystlandet, Destination Fyn og Destination Limfjorden - med at se deres forretning i et nyt lys og lære, hvordan de byder flere typer af gæster velkommen.

"Med rapporten har vi fået et efterspurgt og solidt vidensgrundlag om markedet, potentialet og målgruppen. Det giver os et stærkt afsæt for at udvikle de praktiske værktøjer og læringsforløb, der nu skal klæde virksomhederne på til at forløse potentialet" siger Liselotte Nis-Hanssen. 

Meget mere end ramper og toiletter

Rapporten viser, at målgruppen ikke nødvendigvis ønsker særlige løsninger - men værdsætter det samme som mange andre: adgang, overblik og tryghed. De efterspørger for eksempel:

  • Tydelig information om adgangsforhold på hjemmesider
  • Roligere spiseområder og stillezoner
  • Imødekommende gæsteservice og overskuelighed
  • Enkel adgang til transport, toiletter og øvrige faciliteter

"Nu har vi data, der kan hjælpe os med at tænke turismeudvikling anderledes, så vi kan byde flere typer af gæster velkommen i vores destinationer," siger Martin Jensen, markedschef i Destination Fyn. 

"Det handler både om at se på, hvordan vi konkret udvikler vores produkter så de appellerer til flere - og om, hvordan vi markedsfører destinationer og virksomheder, så flere gæster føler sig velkomne allerede inden de booker," siger han. 

Bred opbakning fra både branche, erhverv og civilsamfund

Bag projektet står de tre destinationer i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark. Projektet nyder desuden stor opbakning fra centrale aktører i samfundet. Organisationer som Dansk Industri, Dansk Erhverv, Horesta og KL er med som videnspartnere. Samtidig bidrager også Videnscenter om Handicap, Danske Handicaporganisationer, God Adgang, Bevica Fonden og SUMH med vigtig indsigt og perspektiv fra målgruppen.

"Det er fantastisk, at danske destinationer og turismevirksomheder nu tager hul på samtalen om, hvordan vi sammen kan udvikle turisme for alle. Det vil mange både danske og udenlandske gæster få glæde af," siger Sif Holst, formand for God Adgang, forperson for Videnscenter om Handicap, næstformand i Danske Handicaporganisationer og medlem af Dansk Turismes Advisory Board.

"Jeg tror på, at det her kan give langt flere mennesker mulighed for at holde ferie - og måske vigtigst af alt: at planlægge den. Men det har også stor betydning for dem, der bor i lokalområdet. Flere borgere får mulighed for at tage del i de oplevelsestilbud, der findes i deres eget nærområde - uanset om det er en tur i naturen, et museumsbesøg eller en middag på restaurant. Det gør både lokalsamfundet stærkere og oplevelsesudbuddet mere tilgængeligt for alle," siger hun.

Næste skridt: Fra viden til værktøjer

Lande som Storbritannien, Tyskland og Portugal er allerede godt i gang og har vist, at et styrket fokus på turisme for alle kan tiltrække nye gæstesegmenter og øge gæstetilfredsheden. Det skyldes ikke mindst, at man har haft national opbakning og investeret i at klæde erhvervet ordentligt på. De erfaringer og indsigter bringes ind i Turisme for alle-projektet.

Selvom Danmark ikke er først på området, står vi med et stærkt udgangspunkt. Mange danske destinationer og virksomheder har allerede arbejdet med tilgængelighed i årevis. Med Turisme for alle samles kræfterne nu i et fælles initiativ, hvor viden bliver omsat til konkret turismeudvikling.

"Wilkes rapport er et vigtigt redskab for projektet og den danske turistbranche. Vi håber, at både projektets videnspartnere og andre aktører vil tage rapportens pointer med videre - så vi kan sikre forankring og skalering af turisme for alle nationalt," siger Rasmus Friis Sørensen, direktør i Destination Limfjorden.

For mere fakta om projektet klik her. 

 
Kirstine Hougaard, Projektleder og ESG-ansvarlig, Destination Kystlandet
Kontakt

Projektleder og ESG-ansvarlig

kirstine@kystlandet.com

Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse